نوشته شده توسط : نت ویر

درمان های زیبایی محافظه کارانه یا کم تهاجمی دندانپزشکی (کمترین نیاز به تغییر و مداخله در بافت های طبیعی دندان و لثه) روز به روز بین مردم محبوب تر می شوند. بلیچینگ دندان  (سفید کردن دندان) یکی از این روش های درمانی هست که در موارد تغییر رنگ دندان ها کاربرد دارد. سفیدکردن دندان‌ها فقط به دنیای امروز محدود نمی‌شود.استفاده از هیدروژن پروکساید برای ازبین بردن لکه‌ها و سفیدکردن دندان‌ها به سال 1884 میلادی برمی‌گردد. تقاضا برای طرح لبخند سفید و جذاب از سال ها قبل وجود داشته و همچنان این درخواست ادامه دارد. با دندانپزشک ترمیمی خوب همراه باشید.
بنابراین برای برآوردن این خواسته افراد به سراغ یکی از روش‌های سفیدکردن دندان‌ها می‌روند. روش‌های درمانی زیادی برای سفیدکردن دندان یا بلیچینگ در منزل و یا داخل مطب وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده، ژل‌ها، تری ها و … اشاره کرد. بلیچینگ تغییر رنگ های خارجی و داخلی دندان ها را از بین می‌برد و رنگ آن‌ها را سفید می‌سازد. با این روش می‌توان لکه‌های ناشی از غذاها و نوشیدنی ها، سن و همچنین تغییر رنگ های مربوط به برخی بیماری‌های دهانی و دندانی را برطرف نمود و سفیدی را به دندان‌ها بازگرداند.

امروزه بلیچینگ دندان با استفاده از ژلی صورت می‌گیرد که در ترکیب آن هیدروژن پروکساید وجود دارد و با استفاده از روش‌ها و ابزار‌های مختلف روی دندان‌ها اعمال می‌شود. یکی از پیشرفته‌ترین درمان‌ها برای بلیچینگ دندان، بلیچینگ دندان با لیزر (Diode) است. سفید کردن دندان ها با کمک این دستگاه فواید زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به افزایش اثربخشی در کنار کاهش حساسیت دندان ها و تحریکات لثه ای اشاره کرد.

 لیزر چیست و چه تفاوتی با نور معمولی دارد ؟

لیزر ، مخفف عبارت light amplification by stimulated emission ray می باشد که در واقع به معنی تحریک پرتوهای نور در یک جهت و یک سو برای دستیابی به اثر و قدرتی بسیار فراتر از نور معمولی می باشد.

استفاده از لیزر امروزه کاربرد های بسیاری در صنعت و طراحی و برش قالب ها به صورت بسیار دقیق ، موارد نظامی و دفاعی ، لوازم الکترونیکی و تلفن های همراه و حتی در اسباب بازی های کودکان دارد. اما بی شک یکی از مهمترین کاربرد های آن در پزشکی و دندانپزشکی می باشد.



:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان، یک دندانپزشک متخصص است که با گذراندن چند سال تحصیلی دیگر صلاحیت انجام اقدامات و پروسه‌های تخصصی جهت بهبود ظاهر دندان‌ها، همچنین ترمیم دندان و سایر بافت‌های داخل دهان را پیدا می‌کند.

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان چه خدماتی به مراجعانش ارائه می‌دهد؟

اینله و انله دندان

اینله و انله دندان در اصطلاح تحت عنوان پرکردگی غیرمستقیم نیز شناخته می‌شوند، در لابراتوراهای دندانپزشکی ساخته می‌شوند. این دو مورد در اصل نوعی ترمیم دندان هستند که برای ترمیم پوسیدگی دندان بکار برده می‌شوند.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان  یک فرآیند شیمیایی رایج در تخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دندان است که جهت سفید کردن دندان‌های افراد کاربرد دارد.

ونیر دندان

ونیر دندان لایه‌های نازکی از مواد هستند که برای پنهان کردن مشکلات ظاهری دندان مانند ترک خوردگی، لپ پر شدگی، فاصله بین دندان‌ها، کوتاه بودن برخی دندان‌ها، تغییر رنگ و … توسط بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی دندان بکار برده می‌شود.

روکش دندان

روکش دندان نوعی درمان غیرمستقیم دندان است که همچون یک روکش به طور کامل روی یک دندان یا ایمپلنت دندان را می‌پوشاند. روکش های تمام سرامیک دندان جهت ترمیم یک دندان که دارای یک حفره یا سوراخ یا پوسیدگی نسبتا بزرگ است روش بسیار مناسبی است.

بریج دندان

بریج دندانی نوعی روش جایگزین دندان است که می‌تواند فاصله‌های قابل توجه بین دندانی را پر کند. زمانی که یک یا چند دندان مجاور از بین بروند یا به هر شکلی کشیده شوند، بریج دندان یکی از بهترین گزینه‌ها برای پر کردن جای خالی دندان‌ها است.

باندینگ دندان

باندینگ یک پروسه زیبایی دندان است که در آن یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان به منظور بهبود ظاهر دندان‌ها یا پنهان کردن عیوب ظاهری دندان، موادی همرنگ دندان را به سطح دندان متصل یا باند می‌کند.

تراشیدن و شکل دادن مینای دندان

از این پروسه جهت کاهش اندازه یا تغییر شکل دندان استفاده می‌شود. گاهی اوقات لازم است تا بخشی از مینای دندان به جهت بهبود ظاهر و نمای دندان کمی تراشیده شود.

کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است. زمانی که بخواهیم جای دندان را با کمک ایمپلنت پر کنیم نیاز به یک متخصص جراح لثه و یک متخصص زیبایی و ترمیمی دندان داریم.

بیشتر بخوانید



:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

طبق آمار مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، از هر 10 بزرگسال، 9 نفر دارای درجاتی از پوسیدگی دندان هستند. این آمار در کشور ما نیز احتمالا به همین صورت و حتی بیشتر است. بنابراین با این آمار، می‌توان فهمید که چرا بیشترین مراجعه بیماران به مراکز دندانپزشکی به خاطر پوسیدگی دندان و مسائل مرتبط با آن‌ها است.

پر کردن دندان چیست؟

به برداشته شدن پوسیدگی دندان، تمیز کردن جای پوسیدگی و پر کردن آن با کمک مواد پر کننده‌ای نظیر آمالگام، کامپوزیت و … پر کردن دندان گفته می‌شود. این پروسه از رایج‌ترین و پرتقاضاترین خدمات دندانپزشکی در سراسر جهان و بالاخص در کشور ما است که معمولا توسط دندانپزشک عمومی یا دندانپزشک ترمیمی خوب انجام داده می‌شود.

طرح لبخند

چه زمانی باید دندان‌ها را پر کرد؟

هر زمانی که یک یا تعدادی از دندان‌های شما دچار درجاتی از پوسیدگی شده باشد می‌توانید برای برداشتن پوسیدگی و پر کردن دندان یا دندان‌های خود به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

مراحل پر کردن: در هر مرحله از پر کردن دندان ها  چه اتفاقی می‌افتد؟

مرحله اول: مشخص کردن محل دقیق پوسیدگی دندان

طی این جلسه، دندانپزشک به شما اطلاعاتی درباره تعداد دندان‌های پوسیده و همچنین درجه و عمق پوسیدگی می‌دهد.

مرحله دوم: بیحس کردن دندانی که دچار پوسیدگی شده است

دندانپزشک کار ترمیم دندان را با بیحس کردن دندان و بافت لثه اطراف آن شروع می‌کند.

مرحله سوم: پوشاندن اطراف دندان

تا بی‌حسی اعمال شود و تاثیراتش شروع شود، دندانپزشک، دندانی که قرار است از پوسیدگی خالی شده و با پر کننده ترمیم شود را با کمک یک کاور از سایر دندان‌ها و بخش‌های داخلی دهان جدا می‌کند.

مرحله چهارم: برداشتن پوسیدگی

با استفاده از یک هندپیس پر سرعت که توربین دندانپزشکی نامیده می‌شود، دندانپزشک ساختار دندان پوسیده و آسیب دیده را از تراش داده و حذف می‌کند.

مرحله پنجم: تمیز و آماده کردن دندان برای قرار دادن مواد پر کننده

در این مرحله دندان آماده است تا مواد پر کننده را درون خود جای دهد. نحوه پر کردن دندان بسته به نوع ماده پر کننده متفاوت است.

مرحله ششم: پالیش کردن مواد پر کننده

در این مرحله دندانپزشک ماده پر کننده که اکنون سفت شده است را پالیش می‌کند تا هیچ لبه تیز و اضافی نداشته باشد.

مرحله هفتم: بررسی بایت و آناتومی دهان و دندان

قبل از اینکه مراحل پر کردن دندان به اتمام برسد یک دندانپزشک ترمیمی خوب با دقت دندان پر شده را بررسی کرده تا مطمئن شود کاملا ظاهری طبیعی دارد و از لحاظ آناتومیکی دچار تغییر نشده باشد.

بیشتر بخوانید... مجله تخصصی دندانپزشکی



:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

برای ترمیم  پوسیدگی دندان، دندانپزشک ابتدا قسمت پوسیده شده دندان را برداشته و پس از تمیز کردن حفره به جا مانده، از مواد ترمیمی یا مواد پر کننده دندان استفاده می‌کند. امروزه چندین ماده پر کننده دندان وجود دارد. رایج‌ترین مواد ترمیمی یا مواد پرکننده دندان، آمالگام‌های نقره‌ای رنگ (که شامل جیوه  مخلوط شده با نقره، قلع، روی و مس است) و همچنین مواد کامپوزیتی یا مواد همرنگ دندان هستند. این مقاله حاوی نکات و اطلاعاتی در خصوص پر کردن دندان با کامپوزیت است و به این فرآیند و مراحل آن می‌پردازد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت رزین یک ماده بسیار کاربردی در حوزه ترمیم و زیبایی دندان است که به صورت گسترده توسط دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب از برخی لحاظ بهترین ماده پر کننده دندان است. مواد پر کننده کامپوزیتی از ترکیب ذرات سرامیکی و ماتریکس پلیمری ساخته شده‌اند.

از آنجا که رزین کامپوزیت از نظر ظاهری کاملا شبیه به دندان‌های ما است، مواد ترمیمی و پرکننده ساخته شده از آن نیز به راحتی با دندان‌ها هماهنگ می‌شوند و به دندان ترمیم شده، ظاهری طبیعی می‌دهند. مواد پر کننده کامپوزیتی همچنین به عنوان “پر کننده‌های سفید” یا “پر کننده‌های همرنگ دندان” شناخته می‌شوند. کسانی که مایل هستند همواره دندان‌هایشان ظاهری طبیعی داشته باشد معمولا از پر کردن دندان با کامپوزیت استقبال بیشتری می‌کنند.

سایر کاربردهای کامپوزیت دندان در دندانپزشکی چیست؟

کامپوزیت دندان را می‌توان در بسیاری از پروسه‌های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی مانند بیلداپ دندان‌ها، اینله و انله، کامپوزیت ونیرها، بستن فاصله بین دندان‌ها و همچنین چسباندن روکش‌ها و لمینت‌ دندان با سمان‌های با بیس کامپوزیتی مورد استفاده قرار داد. علاوه بر این، برای بهبود رنگ دندان یا ترمیم دندان‌های شکسته، ترک خورده، لب پر شده، دچار تحلیل مینای دندان و … می‌توان از مواد کامپوزیت دندان یا باندینگ دندان استفاده کرد.

چه کسانی می‌توانند دندان خود را با کامپوزیت پر کنند؟

اگر اندازه پوسیدگی دندان شما جزئی تا متوسط است و می‌خواهید ظاهر طبیعی دندان‌های خود را حفظ کنید، بهتر است یک پر کننده کامپوزیتی را جهت ترمیم دندان خود در نظر بگیرید. امروزه حتی در بازسازی‌های وسیع دندان‌ها یا بیلداپ دندان، کامپوزیت‌ها به طور معمول استفاده می‌شوند و مقاومت مناسبی در برابر شکست از خود نشان می‌دهند.



:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نت ویر

لمینت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی برای افرادی است که به دنبال ترمیم یا اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینت‌ها می‌توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند افراد ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ها، تا سالیان سال پابرجا خواهد بود. این مقاله حاوی اطلاعات و نکاتی در خصوص لمینت دندان، کاربرد، نحوه نصب، مزایا، طول عمر و سایر نکات مرتبط با آن‌ها است و خواندن آن برای افرادی که تصمیم به انجام لمینت دندان دارند می‌تواند مفید باشد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت یا ونیر پرسلن (Porcelain Veneers) یک لایه دندانی نازک (ونیر دندان یاDental Veneers) است که به منظور زیبایی لبخند و یا ترمیم برخی از عیوب ظاهری دندان‌ها به صورت اختصاصی بر اساس قالب تهیه شده از دندان‌های شخص ساخته و روی دندان‌ها نصب می‌شود. این ونیر دندان توسط  بهترین متخصص ترمیمی و زیبایی به سطح جلوی دندان‌ها متصل می‌شود.

لمینت دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

ونیر پرسلن برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قادرند مشکلات زیادی را برطرف ‌کنند. برخی از مهم‌ترین عیوب و مشکلات دندان که با کمک لمینت‌ها برطرف می‌شوند عبارتند از:

  • دندان های ترک خورده
  • لب پر شدن دندان
  • تغییر رنگ دائمی دندان که با روش‌های محافظه‌کارانه مانند بلیچینگ دندان برطرف نمی‌شود. در این مواقع لمینت دندان بسیار کاربردی‌تر از روش‌هایی مانند ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان است.
  • وجود بافت عجیب و غیر طبیعی دندان (مانند فرورفتگی یا برآمدگی روی سطح جلوی دندان‌ها)
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کج بودن جزئی برخی از دندان‌ها

چه کسانی کاندید مناسبی برای لمینت دندان هستند؟

کسانی که عیوب ظاهری و جزئی در خصوص دندان خود دارند می‌توانند با مشورت گرفتن از یک متخصص دندانپزشکی ترمیمی زیبایی خوب اقدام به نصب ونیر دندانی کنند. افرادی که چنین کاری می‌کنند باید حتما بیشتر از 18 سال سن داشته باشند و تمامی دندان‌های دائمی آن‌ها در آمده باشد.

جراحی زیبایی لثه



:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 | نظرات ()